NŽT 3/2024

Nová železniční technika

Recenzovaný neimpaktovaný časopis

Číslo 3 • červen 2024 • Ročník 32

NEW RAILWAY TECHNIQUE

NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA

obsah

AKTUALITY

Daniela Houdková

Na návštěvě dispečerského pracoviště Správy železnic v Brně             

Visit at the Railway Administration´s Traffic Control Center in Brno  

Daniela Houdková – RAIL BUSINESS DAYS 2024:

Mezinárodní železniční veletrh a konference

Rail Business Days 2024 – International Railway Trade Show and Conference

VĚDA A VÝZKUM

Sabrina Plisková

Setkání odborníků zabývajících se nízkoemisní železniční dopravou 

Meeting of Experts on Low-emission Railway Transport                                                                          

ROZHOVOR

Milan Sedlák – Rozhovor s náměstkem generálního ředitele pro modernizaci dráhy státní organizace Správa železnic

Vedle přípravy vysokorychlostních tratí běží nebo se zahajuje i celá řada dalších staveb         

Interview with the State Organization Railway Administration Deputy General Director for Infrastructure Modernization

Simultaneously with High Speed Railway Lines Preparation also many further Construction Projects are under Way or on the Start

ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA

Milan Tonhauser

Dostavba zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina 

Final Works on Marshalling Yard Žilina-Teplička and Subsequent Railway Infrastructure at the Žilina Knot

  

Lukáš Raif, Matouš Rec, Antonín Vévoda

Vývoj vysokorychlostní výhybky pro 230 km/h odbočnou větví         

Development of the High-speed Turnout for 230 km/h Passing on Diverging Track

  

DRÁŽNÍ VOZIDLA

Martin Ráž

ETCS a nostalgické vlaky – 1. část      

ETCS and Nostalgic Trains – Part 1

Jiří Krejčí

Princip prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy             

Principle of Serviceability Verification of Railway Vehicles with the Battery (BEMU) on the Lines of Passenger Regional Rail Transport

ŽELEZNIČNÍ STAVITELSTVÍ

Jiří Pospíšil, Leoš Horníček

Zkušební úsek s konstrukční vrstvou z asfaltového betonu v železniční stanici Semily    

Test Track Featuring Bituminous Concrete Trackbed Layer in the Railway Station Semily

VÝZNAMNÁ VÝROČÍ

Josef Schrötter

AŽD Praha – 70 let                

AŽD Praha – 70 Years

OTÁZKY ČTENÁŘŮ

Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme                    

Why – or You Asked and We Answer

O železnici s humorem

Anotace

NA NÁVŠTĚVĚ DISPEČERSKÉHO PRACOVIŠTĚ SPRÁVY ŽELEZNIC V BRNĚ

VISIT AT THE RAILWAY ADMINISTRATION´S TRAFFIC CONTROL CENTER IN BRNO

RAIL BUSINESS DAYS 2024: MEZINÁRODNÍ ŽELEZNIČNÍ VELETRH A KONFERENCE

RAIL BUSINESS DAYS 2024 – INTERNATIONAL RAILWAY TRADE SHOW AND CONFERENCE

SETKÁNÍ ODBORNÍKŮ ZABÝVAJÍCÍCH SE NÍZKOEMISNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVOU

MEETING OF EXPERTS ON LOW-EMISSION RAILWAY TRANSPORT

ROZHOVOR S NÁMĚSTKEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE PRO MODERNIZACI DRÁHY STÁTNÍ ORGANIZACE SPRÁVA ŽELEZNIC VEDLE PŘÍPRAVY VYSOKORYCHLOSTNÍCH TRATÍ BĚŽÍ NEBO SE ZAHAJUJE I CELÁ ŘADA DALŠÍCH STAVEB

INTERVIEW WITH THE STATE ORGANIZATION RAILWAY ADMINISTRATION DEPUTY GENERAL DIRECTOR FOR INFRASTRUCTURE MODERNIZATION SIMULTANEOUSLY WITH HIGH SPEED RAILWAY LINES PREPARATION ALSO MANY FURTHER CONSTRUCTION PROJECTS ARE UNDER WAY OR ON THE START

DOSTAVBA ZRIAĎOVACEJ STANICE ŽILINA-TEPLIČKA A NADVÄZUJÚCEJ ŽELEZNIČNEJ INFRAŠTRUKTÚRY V UZLE ŽILINA

FINAL WORKS ON MARSHALLING YARD ŽILINA-TEPLIČKA AND SUBSEQUENT RAILWAY INFRASTRUCTURE AT THE ŽILINA KNOT

VÝVOJ VYSOKORYCHLOSTNÍ VÝHYBKY PRO 230 KM/H ODBOČNOU VĚTVÍ

DEVELOPMENT OF THE HIGH-SPEED TURNOUT FOR 230 KM/H PASSING ON DIVERGING TRACK

ETCS A NOSTALGICKÉ VLAKY – 1. ČÁST

Článek analyzuje současný stav provozních historických vozidel a provoz historických vozidel v Česku. Zaměřuje se na získání zkušeností o provozování historických vozidel s ETCS ze zahraničí. Dále navrhuje varianty, jakým způsobem zajistit provoz těchto vozidel i pod výhradním provozem ETCS.

ETCS AND NOSTALGIC TRAINS – PART 1

The paper analyses the present condition of historic vehicles and their operation in Czechia. It focuses at gaining of foreign experience with operation of historic vehicles with ETCS. It also suggests variants for operation of these vehicles exclusively under ETCS operation.

PRINCIP PROVĚŘENÍ PROVOZUSCHOPNOSTI DVOUZDROJOVÝCH ŽELEZNIČNÍCH VOZIDEL TROLEJ/AKUMULÁTOR (BEMU) NA LINKÁCH OSOBNÍ REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY

Předmětem tohoto článku je prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy v České republice. Nejprve je popsán stav aktuálního provozu s využití stávajících železničních vozidel. Dále je popsána možnost nasazení vozidel s akumulátorem do pravidelného provozu. Pro stanovení spotřeby energie z trakčního akumulátoru je uvedena základní metoda.

PRINCIPLE OF SERVICEABILITY VERIFICATION OF RAILWAY VEHICLES WITH THE BATTERY (BEMU) ON THE LINES OF PASSENGER REGIONAL RAIL TRANSPORT

The subject of this article is to check the railway vehicles with the battery (BEMU) on the lines of passenger regional rail transport in the Czech Republic. First, the issue of current operation is described with the use of existing railway vehicles. The possibility of deploying vehicles with the battery into regular operation is also described. The basic method is given for the possibility of determining energy consumption from the traction battery.

ZKUŠEBNÍ ÚSEK S KONSTRUKČNÍ VRSTVOU Z ASFALTOVÉHO BETONU V ŽELEZNIČNÍ STANICI SEMILY

V České republice se aktuálně připravuje výstavba vysokorychlostních železničních tratí podle principů převzatých z Francie. Pro všechny úseky vysokorychlostních železničních tratí v ČR se předpokládá jednotná skladba konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a štěrkodrti předepsaných tlouštěk. Existuje však předpoklad, že s využitím stabilizační geomříže by mohly být tloušťky těchto vrstev redukovány při zachování, případně zvýšení deformační odolnosti a životnosti konstrukce, což by vedlo k ekonomicky výhodnějšímu návrhu s potenciálem významného snížení množství potřebného kameniva a asfaltového betonu. V první části příspěvku jsou prezentovány výsledky literární rešerše shrnující dosavadní zahraniční zkušenosti s aplikací asfaltového betonu v železničním spodku. V další části je prezentován nově zřízený zkušební úsek s variantními skladbami konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a kameniva v různých tloušťkách doplněných o stabilizační geomříž.

TEST TRACK FEATURING BITUMINOUS CONCRETE TRACKBED LAYER IN THE RAILWAY STATION SEMILY

Actually, the preparation of the Czech high-speed railway lines construction has started according to the French principles with the uniform trackbed layers consisting of bituminous concrete and coarse/fine crushed stone mixture. There is an assumption, however, that with stabilizing geogrids the thickness of these layers could be reduced not decreasing, or even increasing the deformation resistance and durability. This could significantly decrease the quantity of necessary bituminous concrete and aggregate. The first part of the paper presents the results of literary research summarizing foreign experience with application of bituminous concrete in the subgrade. Further it describes the new test track featuring various types of trackbed layers with bituminous concrete and aggregate of different thickness improved with stabilizing geogrids.

AŽD PRAHA – 70 LET

AŽD PRAHA – 70 YEARS

PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME

WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER