Nová železniční technika
Recenzovaný neimpaktovaný časopis
Číslo 3 • červen 2021 • Ročník 29
NEW RAILWAY TECHNIQUE
NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA
NEUE EISENBAHNTECHNIK
НОВAЯ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНAЯ ТЕХНИКА
obsah
AKTUALITY
Na hlavním nádraží v Praze se otevře pro veřejnost také historická budova
The historic building of the Prague main station to be open to the public
Auf dem Hauptbahnhof in Prag wird ein historisches Gebaude der Offentlichkeit zuganglich gemacht
На главном железнодорожном вокзале в Праге откроется историческое здание также для публики
Rozhovor věnovaný holdingu zaměřenému na různé oblasti stavební činnosti
Společnost enteria je důvěryhodným partnerem i dobrým zaměstnavatelem
Interview Dedicated to the Holding Concentrated on Various Construction Activities
The Company ENTERIA is Reliable Partner and Good Employer
Holding-Interview gerichtet auf verschiedene Gebiete der Bautätigkeit
Die Gesellschaft ENTERIA ist ein vertrauenswurdiger Partner und guter Arbeitsgeber
Разговор, посвященный строительному холдингу
Kомпания ENTE RIA является надёжным партнёром и хорошим работодателем
Vyšlo čtvrté číslo Vědeckotechnického sborníku Správy železnic
Scientific and Technical Journal Nr. 4 of the Railway Administration Came Out
Nr. 4 des Wissenschaftlich-technischen Sammelbandes von der Tschechischen Eisenbahnverwaltung wurde herausgegeben
Выпуск №4 Научно-технического сборника ≪Управления железной дорогой≫
Soutěž studentů vysokých škol pokračuje
University students´ competition goes on
Der Wettbewerb der Ноchschulstudenten geht weiter
Соревнование студентов университета продолжается
VĚDA A VÝZKUM
Daniel Haspra
Dopad pandemie covid-19 na železniční sektor
Impact of Pandemic Covid-19 on the Rail Sector
Die Folgen der Covid-19 Pandemie im Eisenbahnsektor
Последствия пандемии covid-19 в железнодорожном секторе
OSOBNOSTI
Odešel Ing. Ladislav Kopsa – perfekcionista ve svém oboru
DRÁŽNÍ VOZIDLA
Lukáš Týfa, Martin Jacura, Tomáš Javořík
Alternativní pohony v osobní železniční dopravě a možnosti jejich aplikace v ČR
Alternative Powering in the Rail Passenger Transport and its Possible Application in the Czech Republic
Alternative Antriebe im Personeneisenbahnverkehr und Moglichkeiten ihrer Anwendung in Tschechien
Альтернативные приводы в пассажирском железнодорожном транспорте и возможности их применения в ЧР
Pavel Drdla
Příklad moderního systému kolejové dopravy
Example of a Modern Rail Transport System
Beispiel des modernen Systems vom Schienenverkehr
Пример современной системы рельсового транспорта
ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA
Vladimír Vašinek, Tomáš Krenželok, Vítězslav Stýskala, Jan Nedoma
Optické a vláknově optické senzory v železničních aplikacích
Optical and Optic Fibre Sensors in Railway Applications
Optische und Faseroptische Sensoren in den Eisenbahnapplikationen
Оптические сенсоры и волоконно-оптические сенсоры в железнодорожных аппликациях
Petr Šohajek
Plánování a řízení provozu seřaďovacích stanic v rámci projektu OptiYard
Marshalling Yard Operation Planning and Control in the Framework of the Project OptiYard
Betriebsplanung und Steuerung der Rangierstationen im Rahmen des Projektes OptiYard
Планирование и управление эксплуатацией сортировочных станций в рамках проекта OptiYard
Anotace
NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ V PRAZE SE OTEVŘE PRO VEŘEJNOST TAKÉ HISTORICKÁ BUDOVA
THE HISTORIC BUILDING OF THE PRAGUE MAIN STATION TO BE OPEN TO THE PUBLIC
AUF DEM HAUPTBAHNHOF IN PRAG WIRD EIN HISTORISCHES GEBÄUDE DER ÖFFENTLICHKEIT ZUGÄNGLICH GEMACHT
НА ГЛАВНОМ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНОМ ВОКЗАЛЕ В ПРАГЕ ОТКРОЕТСЯ ИСТОРИЧЕСКОЕ ЗДАНИЕ ТАКЖЕ ДЛЯ ПУБЛИКИ
Rozhovor věnovaný holdingu zaměřenému na různé oblasti stavební činnosti
SPOLEČNOST ENTERIA JE DŮVĚRYHODNÝM PARTNEREM I DOBRÝM ZAMĚSTNAVATELEM
Interview Dedicated to the Holding Concentrated on Various Construction Activities
THE COMPANY ENTERIA IS RELIABLE PARTNER AND GOOD EMPLOYER
Holding-Interview gerichtet auf verschiedene Gebiete der Bautätigkeit
DIE GESELLSCHAFT ENTERIA IST EIN VERTRAUENSWÜRDIGER PARTNER UND GUTER ARBEITSGEBER
Разговор, посвященный строительному холдингу
KОМПАНИЯ ENTERIA ЯВЛЯЕТСЯ НАДЁЖНЫМ ПАРТНЁРОМ И ХОРОШИМ РАБОТОДАТЕЛЕМ
VYŠLO ČTVRTÉ ČÍSLO VĚDECKOTECHNICKÉHO SBORNÍKU SPRÁVY ŽELEZNIC
SCIENTIFIC AND TECHNICAL JOURNAL NR. 4 OF THE RAILWAY ADMINISTRATION CAME OUT
NR. 4 DES WISSENSCHAFTLICH-TECHNISCHEN SAMMELBANDES VON DER TSCHECHISCHEN EISENBAHNVERWALTUNG WURDE HERAUSGEGEBEN
ВЫПУСК №4 НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКОГО СБОРНИКА «УПРАВЛЕНИЯ ЖЕЛЕЗНОЙ ДОРОГОЙ»
SOUTĚŽ STUDENTŮ VYSOKÝCH ŠKOL POKRAČUJE
UNIVERSITY STUDENTS´ COMPETITION GOES ON
DER WETTBEWERB DER НОCHSCHULSTUDENTEN GEHT WEITER
СОРЕВНОВАНИЕ СТУДЕНТОВ УНИВЕРСИТЕТА ПРОДОЛЖАЕТСЯ
DOPAD PANDEMIE COVID-19 NA ŽELEZNIČNÍ SEKTOR
Příspěvek se zabývá problematikou dopadu pandemické krize covid-19 na železniční odvětví v ČR a EU. Vysoce infekční onemocnění covid-19 způsobilo krizi v oblasti veřejného zdraví, která začala postupně postihovat všechna odvětví národního hospodářství, včetně sektoru železniční dopravy. Tato krize vyvolaná mimořádnými okolnostmi nadále představuje bezprecedentní výzvu pro členské státy EU a klade mimořádnou zátěž na orgány státní správy a hospodářské subjekty. Ty pak musí zavádět vhodná opatření, která by minimalizovala dopady a škody této vleklé krize, která i nadále pokračuje.
Impact of Pandemic Covid-19 on the Rail Sector
The paper deals with problems concerning impact of pandemic crisis covid-19 on the railway branch in the Czech Republic and EU countries. High infective disease covid-19 gave rise to crisis in the field of public health which afflicted all branches of the national economy including the railway transport. This crisis caused by extraordinary circumstances still presents unprecedented challenge for the EU members and lays an extraordinary burden on the state administration and economic subjects. They must thus introduce appropriate measures minimizing effects and losses caused by the lengthy crisis.
Die Folgen der Covid-19 Pandemie im Eisenbahnsektor
Der Artikel befasst sich mit der Problematik der Folgen von der pandemischen Krise Covid 19 im Eisenbahnbereich in Tschechien und in der EU. Höchstansteckende Erkrankung Covid-19 verursachte die Krise im Bereich von öffentlicher Gesundheit, die allmählich alle Bereiche der nationalen Wirtschaft betraf, einschließlich des Eisenbahntransportes. Diese durch außerordentliche Umstände verursachte Krise stellt präzedenzlose Aufforderung für die Mitgliedsstaaten der EU dar und belastet außerordentlich die Staatsverwaltungsorgane und wirtschaftliche Subjekte. Diese müssen dann geeignete Maßnahmen einführen, die die Folgen und Schäden dieser langfristigen Krise minimalisierten, die auch weiterhin fortsetzt.
Последствия пандемии covid-19 в железнодорожном сектореВ
статье рассматриваются последствия пандемического кризиса covid-19 в области железнодорожной дороги в ЧР и ЕС. Инфекционное заболевание covid-19 привело к кризису в области общественного здоровья, который постепенно затронул все отрасли экономики, включая область железнодорожного транспорта. Этот кризис, вызванный чрезвычайными обстоятельствами, и далее представляет собой беспрецедентный вызов для всех членов ЕС и находится в центре внимания органов и субъектов государственного управления. Эти субъекты должны принять необходимые меры, чтобы минимизировать последствия и ущерб от этого длительного кризиса, который всё ещё продолжается.
ALTERNATIVNÍ POHONY V OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ A MOŽNOSTI JEJICH APLIKACE V ČR
Článek shrnuje dosavadní poznání v oblasti možností využití alternativních pohonů v osobní železniční dopravě. Toto téma je na počátku dvacátých let nanejvýš aktuální, pakliže se má železnice přibližně v polovině století stát plně bezemisním dopravním módem. Příspěvek kromě vlastního shrnutí popisuje okrajové podmínky jednotlivých alternativ, neopomíná jejich srovnání s možností „konvenční“ elektrizace a předkládá i některá klíčová doporučení do budoucna.
Alternative Powering in the Rail Passenger Transport and its Possible Application in the Czech Republic
The paper sums up the present knowledge of usage of the alternative powering in the rail passenger transport. At the start of 2020s´ it is a highly actual theme with regard to the requirement of the railway as a fully emissionfree transport mode towards the half of the century. The paper also describes random conditions of the particular alternatives including their comparison with „conventional“ electrification and presents also some key recommendations for the future development.
Alternative Antriebe im Personeneisenbahnverkehr und Möglichkeiten ihrer Anwendung in Tschechien
In dem Artikel werden bisherige Kenntnisse im Bereich der Benutzung von Möglichkeiten der alternativen Antriebe im Personen-eisenbahnverkehr zusammengefasst. Dieses Thema ist am Anfang von den zwanziger Jahren höchst aktuell, wenn die Eisenbahn ca. in der Hälfte des Jahrhunderts völlig emissionsfrei werden soll. Der Beitrag beschreibt außer eigener Zusammenfassung die Randbedingungen einzelner Alternativen, vergisst nicht den Vergleich mit der Möglichkeit der „konventionellen“ Elektrifizierung und zukünftig rechnet auch mit einigen Schlüsselempfehlungen.
Альтернативные приводы в пассажирском железнодорожном транспорте и возможности их применения в ЧР
Статья обобщает уже существующие знания в области возможностей применения альтернативных приводов в пассажирском железнодорожном транспорте. В начале двадцатых годов эта тема является в высшей степени актуальной, так как железная дорога в середине нынешнего столетия должна будет функционировать полностью без выбросов. Статья кроме собственного обобщения описывает дополнительные условия отдельных возможностей, не пропуская их сравнения с возможностью „конвенционной“ электрификации и дает также некоторые ключевые рекомендации на будущее.
PŘÍKLAD MODERNÍHO SYSTÉMU KOLEJOVÉ DOPRAVY
Příspěvek se zabývá problematikou zavádění a významu moderního systému kolejové dopravy v italském městě Perugia. Subsystém, vycházející z principu pozemní lanové dráhy, aplikuje progresivní variantu dopravního provozu a reaguje tak jak na potřebu efektivního způsobu přepravy cestujících, tak i na zefektivnění zabezpečení provozních požadavků.
Example of a Modern Rail Transport System
The paper deals with problems concerning the introduction and importance of a modern rail transport system in the Italian city of Peruggia. The subsystem, based on the principle of the funicular railway, applies a progressive mode of the transport operation and responds to the needs of effective passenger transport as well as to the more effective provision of the operational requirements.
DAS Beispiel des modernen Systems vom SCHIENENBAHNVERKEHR
Der Artikel widmet sich der Problematik von der Einführung und Bedeutung des modernen Systems vom Schienenbahnverkehr in der italienischen Stadt Perugia. Das Subsystem, das von dem Prinzip der Bodenseilbahn ausgeht, appliziert die progressive Variante des Verkehrsbetriebes und reagiert sowie auf das Bedürfnis der effektiven Passagierbeförderung, als auch auf die Effektivität von der Sicherung der Betriebsforderungen.
Пример современной системы рельсового транспорта
В статье рассматривается проблематикa создания современной системы рельсового транспорта в итальянском городе Перуджа и ее значение. Подсистема по принципу наземной канатной дороги применяет прогрессивный вариант общественного транспорта, удовлетворяет потребность в эффективном способе перевозки пассажиров и оптимизирует обеспечение эксплуатационных требований.
OPTICKÉ A VLÁKNOVĚ OPTICKÉ SENZORY V ŽELEZNIČNÍCH APLIKACÍCH
Článek se zabývá problematikou využití různých typů optických snímačů v železniční zabezpečovací technice, jako možná náhrada nebo doplněk kolejových obvodů a induktivních snímačů počítačů náprav. Srovnává jejich výhody a nevýhody. Všímá si také dalších možných aplikací v železničním stavitelství.
Optical and Optic Fibre Sensors in Railway Applications
The paper deals with use of various types of optical sensors in railway safety installations as a possible replacement for or supplement of the track circuits and inductive axle counter sensors and compares their advantages and drawbacks. Other possible applications in the railway civil engineering are also mentioned.
Optische und Faseroptische Sensoren in den Eisenbahnapplikationen
Der Artikel beschäftigt sich mit der Problematik von Nutzung verschiedener Typen der optischen Sensoren in der Eisenbahnsicherungstechnik, als mit möglichem Einsatz oder möglicher Ergänzung der Gleisstromkreise und Induktionssensoren von Achsenzähleinrichtungen. Es werden hier ihre Vor- und Nachteile verglichen. Der Artikel widmet sich auch weiteren möglichen Applikationen im Eisenbahnbau.
Оптические сенсоры и волоконно-оптические сенсоры в железнодорожных аппликациях
Статья рассматривает проблематику использования разных типов оптических датчиков в железнодорожной аварийной технике, как замену или дополнение рельсовых цепей и индуктивных датчиков счетчиками осей. Она сравнивает их преимущества и невыгоды и рассматривает дальнейшие возможные аппликации в железнодорожном строительстве.