NŽT 4/2024

Nová železniční technika

Recenzovaný neimpaktovaný časopis

Číslo 4 • srpen 2024 • Ročník 32

NEW RAILWAY TECHNIQUE

NOVÁ ŽELEZNIČNÁ TECHNIKA

obsah

AKTUALITY

Michal Sirovátka

Veletrh RAIL BUSINESS DAYS 2024 navštívilo 11 344 návštěvníků 

11 344 Attenders Visited The Trade Fair RAIL BUSINESS DAYS 2024

Josef Schrötter

Cesta k ETCS v podmínkách České republiky              

A Way to ETCS in Conditions of the Czech Republic

KNIŽNÍ NOVINKY

Přepracované a doplněné vydání populární knihy          

Reworked and Complemented Edition of a Popular Book

DRÁŽNÍ STROJE

Blanka Karbanová, Ondřej Šikl

Dvoucestná mostní inspekční jednotka – MIJ        

Rail/Road Bridge Inspection Unit – MIJ

ŽELEZNIČNÍ STAVITELSTVÍ

Jiří Pospíšil, Leoš Horníček

Zkušební úsek s konstrukční vrstvou z asfaltového betonu v železniční stanici Semily         

Test Track Featuring Bituminous Concrete Trackbed Layer in the Railway Station Semily

  

DRÁŽNÍ VOZIDLA

Jiří Krejčí

Princip prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy             

Principle of Serviceability Verification of Railway Vehicles with the Battery (BEMU) on the Lines of Passenger Regional Rail Transport

ZAJÍMAVOSTI · UDÁLOSTI · KONFERENCE · SEMINÁŘE · INFORMACE

SETRAS 2024            

STRAHOS 2024

DRÁŽNÍ VOZIDLA

Martin Ráž

ETCS a nostalgické vlaky – 1. část      

ETCS and Nostalgic Trains – Part 1

OTÁZKY ČTENÁŘŮ

Proč?… aneb Ptali jste se a my odpovídáme                    

Why – or You Asked and We Answer

O železnici s humorem

Anotace

VELETRH RAIL BUSINESS DAYS 2024 NAVŠTÍVILO 11 344 NÁVŠTĚVNÍKŮ

11 344 ATTENDERS VISITED THE TRADE FAIR RAIL BUSINESS DAYS 2024

CESTA K ETCS V PODMÍNKÁCH ČESKÉ REPUBLIKY

A WAY TO ETCS IN CONDITIONS OF THE CZECH REPUBLIC

PŘEPRACOVANÉ A DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ POPULÁRNÍ KNIHY

REWORKED AND COMPLEMENTED EDITION OF A POPULAR BOOK

DVOUCESTNÁ MOSTNÍ INSPEKČNÍ JEDNOTKA – MIJ

Správa železnic, státní organizace nasadila do rutinního provozu v letošním roce novou dvoucestnou mostní inspekční jednotku MIJ. Tato jednotka je určena pro diagnostiku mostních objektů.

RAIL/ROAD BRIDGE INSPECTION UNIT – MIJ

The Railway Administration, state organization, put in routine operation the new rail/road bridge inspection unit MIJ this year. The unit is designed for bridge structure diagnostics.

ZKUŠEBNÍ ÚSEK S KONSTRUKČNÍ VRSTVOU Z ASFALTOVÉHO BETONU V ŽELEZNIČNÍ STANICI SEMILY

V České republice se aktuálně připravuje výstavba vysokorychlostních železničních tratí podle principů převzatých z Francie. Pro všechny úseky vysokorychlostních železničních tratí v ČR se předpokládá jednotná skladba konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a štěrkodrti předepsaných tlouštěk. Existuje však předpoklad, že s využitím stabilizační geomříže by mohly být tloušťky těchto vrstev redukovány při zachování, případně zvýšení deformační odolnosti a životnosti konstrukce, což by vedlo k ekonomicky výhodnějšímu návrhu s potenciálem významného snížení množství potřebného kameniva a asfaltového betonu. V první části příspěvku jsou prezentovány výsledky literární rešerše shrnující dosavadní zahraniční zkušenosti s aplikací asfaltového betonu v železničním spodku. V další části je prezentován nově zřízený zkušební úsek s variantními skladbami konstrukčních vrstev z asfaltového betonu a kameniva v různých tloušťkách doplněných o stabilizační geomříž.

TEST TRACK FEATURING BITUMINOUS CONCRETE TRACKBED LAYER IN THE RAILWAY STATION SEMILY

Actually, the preparation of the Czech high-speed railway lines construction has started according to the French principles with the uniform trackbed layers consisting of bituminous concrete and coarse/fine crushed stone mixture. There is an assumption, however, that with stabilizing geogrids the thickness of these layers could be reduced not decreasing, or even increasing the deformation resistance and durability. This could significantly decrease the quantity of necessary bituminous concrete and aggregate. The first part of the paper presents the results of literary research summarizing foreign experience with application of bituminous concrete in the subgrade. Further it describes the new test track featuring various types of trackbed layers with bituminous concrete and aggregate of different thickness improved with stabilizing geogrids.

PRINCIP PROVĚŘENÍ PROVOZUSCHOPNOSTI DVOUZDROJOVÝCH ŽELEZNIČNÍCH VOZIDEL TROLEJ/AKUMULÁTOR (BEMU) NA LINKÁCH OSOBNÍ REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY

Předmětem tohoto článku je prověření provozuschopnosti dvouzdrojových železničních vozidel trolej/akumulátor (BEMU) na linkách osobní regionální železniční dopravy v České republice. Nejprve je popsán stav aktuálního provozu s využití stávajících železničních vozidel. Dále je popsána možnost nasazení vozidel s akumulátorem do pravidelného provozu. Pro stanovení spotřeby energie z trakčního akumulátoru je uvedena základní metoda.

PRINCIPLE OF SERVICEABILITY VERIFICATION OF RAILWAY VEHICLES WITH THE BATTERY (BEMU) ON THE LINES OF PASSENGER REGIONAL RAIL TRANSPORT

The subject of this article is to check the railway vehicles with the battery (BEMU) on the lines of passenger regional rail transport in the Czech Republic. First, the issue of current operation is described with the use of existing railway vehicles. The possibility of deploying vehicles with the battery into regular operation is also described. The basic method is given for the possibility of determining energy consumption from the traction battery.

ETCS A NOSTALGICKÉ VLAKY – 1. ČÁST

Článek analyzuje současný stav provozních historických vozidel a provoz historických vozidel v Česku. Zaměřuje se na získání zkušeností o provozování historických vozidel s ETCS ze zahraničí. Dále navrhuje varianty, jakým způsobem zajistit provoz těchto vozidel i pod výhradním provozem ETCS.

ETCS AND NOSTALGIC TRAINS – PART 1

The paper analyses the present condition of historic vehicles and their operation in Czechia. It focuses at gaining of foreign experience with operation of historic vehicles with ETCS. It also suggests variants for operation of these vehicles exclusively under ETCS operation.

PROČ?… ANEB PTALI JSTE SE A MY ODPOVÍDÁME

WHY – OR YOU ASKED AND WE ANSWER